Friday 21 November 2014

SYIRIK KAH BILA KITA MEMOHON BANTUAN AL MADAD YA RASULULLAH SAW

Hari ini ada fatwa baru di keluarkan
Tajuk dalam akhbar yang aku baca

KANGAR 20 Nov. –Jawatankuasa Fatwa negeri menetapkan bahawa ungkapan al-Madad ya Rasulullah sama ada dalam doa, nyanyian qasidah, nasyid dan sebagainya tidak dibenarkan kerana boleh membawa kepada syirik. 

“Tidak boleh memohon bantuan kepada orang yang sudah meninggal dunia, begitu juga kepada Rasulullah yang telah wafat dan dalam konteks ini, kita (umat Islam) hanya boleh memohon pertolongan Allah."
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
MAKAM RASUL SAW 

Ada yang keliru bahawa kerana Rasulullah saaw sudah wafat,
maka baginda tidak lagi bermanfaat untuk kita bertawassul dengannya
Bila mati terputusnya hubungan??? 
Benarkah????

Pengalaman saya dengan seorang teman yang kebetulan nak menunaikan ibadah Umrah:
Bilamana saya sebut, "Bila sampai di Madinah nanti sampaikan salam saya pada Rasul saw"
Di jawab beliau, "Rasul saw kan sudah wafat!!!. Macam mana saya nak sampaikan!!!"
Saya jawab kembali, "Lepas ini kamu jangan sampaikan salam pada Rasul saw semasa bacaan tasyahud dalam solat nanti, kan dia sudah wafat."

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

MARI KITA LIHAT HUJAH HUJAH DI BAWAH INI

Hujah 1
Surah Ali 'Imran, ayat 169-171:

الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا ۚبَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿١٦٩﴾ فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّـهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿١٧٠﴾ يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّـهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّـهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿١٧١﴾

~ "Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya dengan mendapat rezeki."

~ "Mereka dalam keadaan gembira disebabkan karunia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka bergirang hati terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahwa tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati."

~ "Mereka bergirang hati dengan nikmat dan karunia yang yang besar dari Allah, dan bahwa Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang-orang yang beriman."

Hujah 2
Ibnu Majah mencatat sebuah riwayat dari Abi Darda' bahawa Rasulullah saaw bersabda:

~ Perbanyakkan berselawat ke atasku pada hari Jumaat. Sesungguhnya ia disaksikan oleh para Malaikat. Dan sungguh, seseorang itu takkan pernah berselawat melainkan selawatnya pasti dibentangkan kepadaku sehingga ia selesai.

~ Tanya Abu Darda', "Sekalipun setelah kematianmu?"

~ Jawab baginda, "Sesungguhnya Allah mengharamkan bumi dari meratah jasad para Nabi. Maka, Nabi Allah hidup dan diberi rezki."

Tahqiq oleh Al-Albani: Perawinya thiqah, cuma riwayatnya munqati' pada 2 tempat seperti kata Al-Bushairi, akan tetapi hadisnya disokong sebahagiannya oleh hadis terkemudian pada bil. 1360.

Sumber:
Hidayat ar-Ruwat,
Ibnu Hajar Al-Asqalani,
Jilid 2, m/s 96, hadis bil. 1315.






















Hujah 3

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّـهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّـهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّـهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا ﴿النساء: ٦٤﴾

[4:64] "Dan Kami tidak mengutus seseorang rasul melainkan untuk ditaati dengan seizin Allah. Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang."

Imam Al-Qurthubi ketika menafsirkan ayat ini menukilkan sebuah riwayat dari Abu Sodiq (yang merawikan secara mursal) bahawa Imam Ali bercerita:*

~ Seorang badwi mendatangi kami 3 hari setelah kami selesai mengebumikan Rasulullah saaw. Ia kemudian merebahkan tubuhnya di atas pusara Rasulullah saaw. Ia hamburkan debu tanah pusara baginda ke kepalanya seraya berteriak: 

~ "Telah engkau katakan, wahai Rasulullah! Dan kami mendengar pesanmu. Engkau mendengarnya dari Allah, lalu kami mendengarnya darimu. Mengenai apa yang diturunkan kepadamu {Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu..} (An-Nisa':64)." 

~ "Dan sungguh daku telah menzalimi diriku. Dan daku datang kepadamu agar engkau memohon keampunan buatku. Maka kedengaran seruan dari pusara baginda, "Sesungguhnya Ia (Allah) telah memberikan keampunan buatmu". 

* Sumber:
Al-Jami' Li Ahkamil Quran,
Imam Al-Qurthubi, 
Jilid 5, m/s 265-266.




















Hujah 4

Malah Ibnu Tamiyah

Beliau berfatwa: 

~ "Sementara hak-haknya Rasulullah saaw --demi ayah dan ibuku--, umpamanya mendahulukan cinta baginda ke atas cinta diri, keluarga dan harta; memuliakannya, menghormatinya, membesarkannya, mentaatinya, menuruti sunnahnya, dan lain-lain merupakan hal yang sangat agung."

~ "Dan begitu juga, disyariatkan bertawassul dengan baginda di dalam doa sepertimana hadis diriwayatkan at-Tirmizi dan ia mensahihkannya, bahawa Nabi saaw mengajarkan seseorang agar mengucapkan:

اللهم إني أسألك وأتوسل إليك بنبيك محمد نبي الرحمة

"Wahai Allah, aku bermohon kepadamu, dan aku bertawassul kepadamu dengan Nabi-Mu Muhammad, Nabi rahmat"

يا محمد! يا رسول الله!

"Wahai Muhammad! Wahai Rasulullah!"

إني أتوسل بك إلى ربي في حاجتي ليقضيها

"Sungguh-sungguh aku bertawassul denganmu kepada Tuhanku mengenai hajatku, agar Ia mengabulkannya."

اللهم فشفعه في..

"Wahai Allah, jadikanlah baginda mensyafaati daku dalam.. (permintaan dan hajat tersebut)."



Sumber:
Majmu' Fatawa,
Ibnu Taimiyyah,
Jilid 3, m/s 276.






















:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Ini pendapat kami
Bukan semata nak bertelagah atau apa apa
Sekadar perkongsian ilmiah
Moga Allah mengampuni kita semua

No comments:

Post a Comment