Tuesday 7 October 2014

ANTARA SUNNAH KU & AHLUL BAIT KU

Percanggahan ini sering menjadi perdebatan dalam hujjah mencari kebenaran.
Apakah Al Quran dan Sunnah ATAU Al Quran dan Ahlul Bait?

Zaid bin Arqam berkata Rasulullah bersabda:

 "Amma ba'du. Hai sekalian manusia, sesungguhnya aku adalah seorang manusia (basyar). Hampir sudah kedatangan Utusan Tuhanku (Malaikat Maut) dan aku harus memenuhi panggilanNya. Aku tinggalkan di tengah kalian as-tsaqalain (dua bekal berat):
Yang pertama adalah Kitabullah (Al-Quran), di dalamnya terdapat petunjuk dan cahaya terang. Maka amalkan dan berpeganglah padanya;" Baginda lalu mengajak orang kepada Kitabullah. Kemudian baginda berkata: "Dan Ahlulbaitku. Aku ingatkan kalian kepada Allah mengenai Ahlulbaitku, aku ingatkan kalian kepada Allah mengenai Ahlulbaitku, aku ingatkan kalian kepada Allah mengenai Ahlulbaitku."

Sahih Muslim
Hadis No. 2408.

Harus di fahami akan maksud tsaqalain adalah perkara yang berat, amat penting dan amat  wajib. Tsaqalain ini adalah antara amanah dari Rasul saaw agar manusia tidak sesat selamanya.
Dinyatakan Ahlul baitku sebanyak 3 x. menyakinkan kita bahawa begitu amat penting sekali amanah tersebut.
Keseluruhan umat Islam menyakini akan Al Quran, namun kebanyakan umat Islam mengingkari akan wasiat penting kedua iaitu Ahlul bait dan pengertian siapa Ahlul bait sebenarnya.
Jikalau kita sudah menyaksikan kebenaran kebenaran ini, kenapa kita tidak mencari siapakah ahlul bait sebenarnya.


No comments:

Post a Comment